Utebliven lön - arbetsgivare i konkurs

Hej! Jobbade på 7eleven från april till september och butiken gick i konkurs. Min chef är fortfarande skyldig mig 2800kr och vägrar svara eller lösa problemet. Det enda beviset är våra konversationer på Facebook där jag hr skickat lönespecifikationer och pengar som fattas. Han har sagt att han ska lösa det men slutat svara. Vad ska jag göra? Tack för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En av arbetsgivarens främsta skyldigheter är att betala ut lön till sina anställda. Gör arbetsgivaren inte detta begår han grovt kontraktsbrott.

Till att börja med kan du prata med din arbetsgivare och kräva ut din lön, något du verkar ha försökt men som inte gett resultat. Vanligt i sådana här situationer är också att ta hjälp av facket (om man är med i ett sådant). Dock är situationen lite annorlunda när arbetsgivaren har gått i konkurs. När någon går i konkurs, betyder det att skulderna överstiger tillgångarna och att det således finns många borgenärer som vill få betalt. Det man gör då är att man "rangordnar" de borgenärer som finns, när man ska fördela de tillgångar som finns i boet, man talar om den allmänna förmånsrätten (se förmånsrättslagen).

Du har en lönefordran, vilket är en prioriterad fordran varför du i många fall får "företräde" till utbetalning. Det är konkursboet som ansvarar för att du som arbetstagare får ut din lönefordran. Visar det sig dock att det inte finns tillräckligt med pengar i konkursboet träder som säkerhetsventil den statliga lönegarantin in, och betalar ut lön.

Hör av dig till konkursförvaltaren för mer konkret hjälp om hur du exakt kan få ut dina pengar som du är berättigad till.

Hoppas det var svar på din fråga och lycka till!

Hälsningar,

Johanna BarfoedRådgivare