FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 10/03/2016

Utebliven lön

Hej, jag jobba på ett jobb tilsmmans med flera andra dä fick vi inte ut papper och rätt löner av arbetsgivare. Vissa har inte fått någon lön och han nekar till att dem arbetet där. Finns de nått vi kan göra för att han ska får näringsförbjud innan han försör för flera?

Mvh Mikaela

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att skriva att er arbetsgivare har som huvudsaklig skyldighet vid ett anställningsförhållande att betala ut lön till er som är anställda på företaget. Om du och dina kollegor är anslutna till något fackförbund skulle jag i första hand rekommendera att ni vänder er till dem.

I detta fall har ni en fordran mot arbetsgivaren på det belopp som lönen motsvarar. Om ni inte är anslutna till något fackförbund får ni istället vända er till Kronofogden för att ansöka om betalningsföreläggande. Det uppställs dock ett krav på att ni ska kunna visa att det föreligger ett anställningsavtal mellan er och arbetsgivaren och utgör en grund för den fordran som förefallit till betalning.

Om du och dina kollegor har ett anställningsavtal har er arbetsgivare inte fullgjort sina skyldigheter eftersom 1. lön har inte betalats ut 2. den lön som betalats ut har inte varit rätt.

Om er arbetsgivare inte betalar ut lön på grund av ekonomiska svårigheter tycker jag att ni ska försöka ta reda på om företaget håller på att gå i konkurs. Om så är fallet ska ni vända er till en konkursförvaltare och tydligt ange vilka fordringar det gäller.

Vid utebliven lön kan ni ha rätt till statlig lönegaranti som betalas ut av Länsstyrelsen. Detta gäller om det visar sig att er arbetsgivare har gått i konkurs. Om statlig lönegaranti, klicka på länken (http://www.kronofogden.se/Statliglonegarantikonkurs.html).

Jag hoppas att svaret har varit till någon hjälp. Tveka inte att kontakta oss på Lawline vid ytterligare frågor eller funderingar.

Lycka till!

Nathalie ByströmRådgivare