Utebliven leverans vid konsumentköp

Hej

Jag beställde en vara på internet. Fick leveransbesked att varan var på väg. Betalade fakturan.

En månad har gått, ingen vara trots påminnelser.

Är det bedrägeri ?? Kan jag polisanmäla. Eller vad ska jag göra.

Har betalat 350 kronor.

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är anmärkningsvärt att du fått fakturan innan varan levererats då fakturor oftast skickas efter eller i samband med leverans av varan.

När det har gått en månad utan att du fått någon vara har du rätt att häva köpet (5§ 1 st. KKL, 13 § KKL). Kontakta företaget skriftligen och förklara att du häver köpet. Spara även en kopia. Lyckas du inte komma i kontakt med dem kan du göra en polisanmälan.

Med vänlig hälsning

Farah

Farah WaliRådgivare