Utebliven leverans vid konsumentköp
Fråga
HejJag beställde en vara på internet. Fick leveransbesked att varan var på väg. Betalade fakturan.
En månad har gått, ingen vara trots påminnelser.
Är det bedrägeri ?? Kan jag polisanmäla. Eller vad ska jag göra. Har betalat 350 kronor.
MVH
Svar
Hej och tack för din fråga!
Det är anmärkningsvärt att du fått fakturan innan varan levererats då fakturor oftast skickas efter eller i samband med leverans av varan. När det har gått en månad utan att du fått någon vara har du rätt att häva köpet (5§ 1 st. KKL, 13 § KKL). Kontakta företaget skriftligen och förklara att du häver köpet. Spara även en kopia. Lyckas du inte komma i kontakt med dem kan du göra en polisanmälan.
Med vänlig hälsningFarah
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning