Hur stämmer man någon i tingsrätten?

Hej! För lite mer än 2 år sedan gav jag ett lån till en vän på 190.000kr. Vi skrev kontrakt, men det har jag tyvärr tappat bort. Jag har kvar osignerade versionen på mailen dock, och har otaliga skärmdumpar från våra konversationer där allt från villkoren, tidsplanen o.s.v. finns med. Han har totalt betalat tillbaka 10.000kr och hela lånet skulle enligt avtalet varit helt återbetalat nu. Jag anmälde honom till Kronofogden men det lyckades han ducka. Jag har dock en skärmdumpad konversation med honom nyligen där han säger att han kommer skriva under betalningsföreläggandet om han inte kan börja betala tillbaka nu i januari, men så här har det pågått i 2 år, och jag har tröttnat. Därför vill jag stämma honom. Kan ni hjälpa mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Såsom jag tolkar din fråga vill du veta hur du kan gå vidare nu när din vän under en lång period inte har följt villkoren i ert avtal, då han ej har betalat tillbaka lånet.

Pacta Sunt Servanda

Svensk avtalsrätt genomsyras av principen Pacta Sunt Servanda, vilket innebär att avtal som utgångspunkt ska hållas. Att din vän bryter mot villkoren i ert avtal, medför att du, precis som du säger, som huvudregel har möjlighet att ta kontakt med Kronofogden såväl som att stämma honom i tingsrätten.

Hur du skickar in en ansökan till tingsrätten

Allmän information om hur du ansöker om stämning gällande tvistemål, kan du hitta här. Blanketten du ska fylla i, hittar du här. Om du vill ha ytterligare hjälp av en av våra jurister, till exempel om du vill att vi gör en rättsutredning av ditt fall (det vill säga analyserar om vi anser att du har ett case eller inte) kan du klicka här.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du undrar något mer är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare