Avtalsbrott vid underentreprenadavtal

Hejsan… jag har en byggfirma och har åtagit mig 2 jobb åt en annan byggfirma… jag har ej fått betalt för utfört arbete, så jag sa till dom att jag inte utför mer jobb förrän mina fakturor är betalda. Nu har denna byggfirma slutfört jobben själva, och delvis använt sig av material jag köpt ut till jobben. Dom har fortfarande inte betalt mig. Min fråga är det lagligt att stjäla och göra klart arbeten som jag har kontrakt på gentemot den andra byggfirman?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Underentreprenadavtal

Då detta handlar om ett entreprenadavtal mellantvå näringsidkare, mer specifikt ett underentreprenadavtal, så finns det inga direkt tillämpliga lagar förutom Avtalslagen. Entreprenadavtal är speciella då det styrs av avtalsfriheten och som mest kan man göra väldigt försiktiga paralleller till Konsumentköplagen, Konsumenttjänstlagen eller Köplagen. Utgångspunkten är dock att man utgår från entreprenadavtalet mellan näringsidkaren och beställaren. Det är alltså villkoren i avtalet du har med beställaren som avgör mycket.

Det är svårt för mig att säga exakt hur läget ligger till utan att jag vet vilket entreprenadavtal ni använt, t.ex AB04, eller om ni har ett helt skräddarsytt avtal. En generell utgångspunkt säger dock att byggfirmans agerande troligtvis utgör avtalsbrott vilket kan ge dig rätt till bland annat skadestånd.

Då jag inte kunnat ge så utförligt svar på den informationen jag har så får du jättegärna maila lite fler detaljer om ert avtal till mig, så ska jag hjälpa dig ytterligare.

Du är välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare.

Du är även välkommen att höra av dig på nytt genom våra betaltjänster eller ordinarie byråverksamhet.

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare