Utebliven flyttstädning

Vår hyresgäst lämnade huset hon hyrt av oss ostädat och hon har även lämnat en massa skräp i huset. Kan man ta det en container och städfirma och sen skicka räkningen till henne

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag beklagar din situation.

De regler som gäller vid uthyrning finns i jordabalkens tolfte kapitel. Bland dessa regler finns dock inte som nämner flyttstädning. Det är alltså upp till hyresgästen och hyresvärden att i hyresavtalet skriva med i om bostaden ska städas efter flytten och i vilken utsträckning. Har ni kommit överens om att hyresgästen skulle städa huset så kan du anlita en städfirma och slänga skräpet och sedan skicka en räkning till henne. Har ni inte kommit överens om detta så kan situationen bli något krångligare då det kan bli svårare att bevisa vad man kommit överens om och hur städningen skulle ha utförts. När det kommer till hyresrätter så brukar det dock ofta finnas en slags sedvana om att man ska återlämna bostaden i samma skick som den var när man flyttade in. Detta skulle ge dig stöd för att kunna kräva henne på ersättning för städningen. Emellertid så kan det bli som tidigare nämnt bli svårt att bevisa detta och dessutom så kan det bli en kostsam och långdragen process.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga och hör gärna av dig igen om något var oklart eller jag missförstått dig.

Jean NaboRådgivare