FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder20/02/2015

Utdrag ur belastningsregister vid arbete med barn

Hej. Om man blivit tagen för narkotikabrott eget bruk och betalat böter och i och med det godkänt, hur blir det då om man söker utdrag ur brottsregistret för att jobba med barn och ungdomar/föreningar? Syns pricken där oxå eller är det bara i utdrag ur belastningsregistret som detta syns?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Brottsregister och belastningsregister är samma sak, det vill säga ett utdrag som visar vad du ådömts för påföljd. Polisen kallar registret för belastningsregister.

En enskild person har rätt att på begäran få ta del av samtliga uppgifter som finns registrerat om sig själv (9 § 1 st. lagen om belastningsregister).

Inom vissa verksamhetsområden krävs det att du uppvisar och överlämnar ditt belastningsregister till arbetsgivaren. Detta gäller i huvudsak arbeten med barn och ungdomar. Om du ska anställas i exempelvis ett företag för ett arbete som inbegriper direkt och regelbunden kontakt med barn, ska du på begäran uppvisa ett utdrag ur belastningsregistret (1 § lag om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn). Vid arbete som innefattar arbete med barn, ska ett så kallat begränsat registerutdrag lämnas (9 § 2 st. 6 p. lagen om belastningsregister). Detta utdrag kommer således inte inkludera alla brott du dömts för. Utdraget ska innehålla uppgifter om domar som bland annat rör mord, dråp, grov misshandel, människorov samt olika sexualbrott. Detta innebär att om du begär ett begränsat utdrag för en anställning i en förening som arbetar med barn, så ska ett narkotikabrott inte synas. Om personen i fråga istället ska anställas i hem för vård och boende för barn, så kommer uppgifter om narkotikabrottet att synas (22 § förordningen om belastningsregister).

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare