FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/01/2020

Utdrag ur belastningsregister vid anställning

Hej! När jag var 17 år så blev jag dömd för urkunds förfalskning då jag använde ett fejk ID för att komma in på en bar. Jag fick straffvarning, ingen böter eller samhällstjänst utan bara en prick i registret i tre år. Det var ungefär ett år sen och nu är jag väldigt sugen på att volontärarbeta och då brukar de vilja ha ett utdrag ur belastningsregistret. Tror ni att det kommer påverka att jag inte får volontär arbeta med till exempel barn, eller om jag skulle vilja jobba med barn här i Sverige? Och övrigt hur kommer det påverka mig, kommer det bli svårare att få visum för att jobba eller studera i andra länder, eller om jag vill stanna i ett land under en längre tid? Har inte fått någon info alls nämligen hur det påverkar. Tacksam för svar! Mvh Michelle

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar det som att din fråga handlar om vad en prick i ett belastningsregister kan få för konsekvenser då man söker arbete samt ansöker om visum och inresetillstånd till olika länder.

Jag vill börja med att säga att det är omöjligt att veta exakt vad olika svenska eller utländska arbetsgivare eller myndigheter tänker kring att du har en prick i det svenska belastningsregistret samt vad konsekvenserna för detta kan bli.

Om du söker och blir erbjuden arbete i Sverige som innebär direkt och regelbunden kontakt med barn behöver du på begäran av den som erbjuder anställningen visa upp ett utdrag ur belastningsregistret som du beställer från Polisen där uppgifter om du har dömts eller misstänkts för vissa typer av brott finns angivna (1 § lag om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn). Mer information om hur du beställer ett sådant registerutdrag kan du hitta på polisens hemsida https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/. Belastningsregister är det register som visar brott du har blivit dömd för eller blivit misstänkt för. Det finns även register brott man har varit misstänkt för men inte blivit dömd för.

Det jag kan säga är att trots att en arbetsgivare eller visummyndighet frågar efter ett utdrag ur belastningsregistret ellr information från dig om vad som finns i registret angående dig behöver det inte betyda att det kommer att bli ett problem att få en visumansökan godkänd eller att bli erbjuden ett sökt arbete även om det finns begångna brott eller misstänkta brott antecknade i registren. Eventuella konsekvenser av en prick i belastningsregistret beror på vilken typ av brott som har begåtts, brottets allvarlighetsgrad samt hur lång tid som har förflutit sedan domen kom. Eventuella konsekvenser kan även bero på vilket sorts jobb det är du söker eller vilket land du ansöker om visum till. När det gäller registerutdrag som används för arbete med barn så visar ett sådant register enbart brott som inneburit allvarliga kränkningar av andra människor, det vill säga våldsbrott som till exempel mord, dråp, grov misshandel samt alla sexualbrott.

Hoppas att detta var svar på dina frågor och funderingar. Om du vill ha mer hjälp av Lawline är du välkommen att kontakta oss igen skriftligen eller via telefon.

Med vänliga hälsningar,

Carin ÖstlundRådgivare