Utbetalning av intjänad semester efter avslutad anställning

Har sagt upp mig. Skulle få ut min inarbetade semester den här månaden. Men fick bara min sparade

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du har rätt till din inarbetade semester och i så fall när den ska betalas ut.

Semesterfrågor

Vad som gäller kring semesterfrågor regleras i stort i semesterlagen. Lagen är i vissa delar dispositiv, dvs. det går att göra avvikelser från lagen. Det gäller bland annat när semesterersättningen ska betalas ut i det fall arbetstagaren har avslutat sin anställning. Avvikelsen görs genom kollektivavtal (2 a § och 30 § semesterlagen).

Semesterersättning vid avslutad anställning enligt semesterlagen

När anställningen upphör har arbetstagaren rätt till den semesterlön hen har tjänat in i form av semesterersättning, 28 § semesterlagen. Det normala är att semesterersättning ska betalas ut till arbetstagaren utan oskäligt dröjsmål och senast en månad efter anställningen upphörde. I de fall semesterersättningen inte går att beräkna inom en månad efter att anställningen har upphört, ska ersättningen betalas ut inom en vecka efter det att hindret mot att beräkna den har upphört (30 § semesterlagen). Det betyder att det kan finnas anledningar till att det blir en fördröjning till att ersättningen betalas ut.

Vad som gäller i ditt fall

Som jag skrev ovan kan det finnas avvikelser inom kollektivavtalet, börja därför att kolla om du är ansluten till ett kollektivavtal och om det finns avvikelser i det. Du kan även höra med din förra arbetsgivare varför den inarbetade semesterersättningen inte har betalats ut. Det kan exempelvis bero beräkningsfel och ersättningen betalas ut så fort det har löst sig.

Om du inte får ut din ersättning är mitt första råd att du tar kontakt med ditt fackförbund. De kan hjälpa dig att driva in semesterersättningen och kan även ha försäkringar som täcker upp förlusten. Även om du inte skulle vara medlem är många fackförbund villiga att hjälpa till. Om det inte går, kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om ett betalningsföreläggande. Myndigheten har utförliga beskrivningar på sin hemsida om hur man går tillväga.

Jag hoppas du har fått svar på dina funderingar. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor!

Joel ÅkerlindRådgivare