Har jag som säsongsanställd rätt till semesterlön eller semesterersättning?

Om man är säsongsanställd har man då semesterersättning eller semesterlön? Jag tog tre veckors semester och och sen fick jag lön för en vecka. Det blir ekonomiskt en tuff månad. Min arbetsgivare sa att jag jobbar ihop min semester till nästa år. Men en säsongsanställning har ett definitivt slut, borde då inte semestern/ersättningen betalas ut samma år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om du som säsongsanställd har rätt till semesterersättning eller semesterlön. För att besvara din fråga kommer jag främst använda mig av semesterlagen (SemL).

Huvudregeln är att varje arbetstagare har rätt till 25 semesterdagar varje semesterår och under denna semestern ska arbetstagaren ha semesterlön, om sådan intjänats (4 § SemL).

Däremot, när det gäller en anställning som avses pågå i högst tre månader och som inte varar längre tid, får det avtalas om att semesterledighet inte ska läggas ut. Dock har du i sådant fall fortfarande rätt till semesterersättning (5 § SemL).

Du skriver inte i din fråga hur lång din säsongsanställning är, dock utgår jag i mitt svar från att den är mindre än tre månader.

Semesterersättningen ska betalas ut så snabbt som möjligt, dock senast en månad efter anställningens upphörande (30 § SemL). Ibland betalas den ut tillsammans med lönen varje månad, men det är inget krav.

Sammanfattning och råd

Först och främst vill jag betona att det är skillnad på semesterlön och semesterersättning. Semesterlön är den lönen du får om du har tjänat in betald semester. Denna får du då under din semesterledighet. Semesterersättning får du exempelvis för semesterdagar du inte hunnit ta ut under din anställning eller om du, som i ditt fall, endast har en tillfällig anställning.

I ditt fall, med förutsättning att din anställning är på mindre än tre månader, har du tyvärr inte rätt till betald semester och därmed inte heller semesterlön. Däremot har du rätt till semesterersättning, vilken ska betalas ut så snabbt som möjligt, dock senast en månad efter anställningens upphörande.

När din arbetsgivare har påpekat att du jobbar ihop din semester till nästa år, är min uppfattning att han inte tänkt på att du har en säsongsanställning.

Avslutningsvis vill jag rekommendera dig att kolla om det finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen samt kika i ditt personliga anställningsavtal. Detta är alltid bra att göra emellanåt för att veta vad man har för rättigheter och skyldigheter.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare