FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/04/2023

Utbetald lön till fel konto

min arbetsgivare betalade ut min lön till en annan persons bankkonto. Vad ska jag göra ? Hur kan jag få tillbaka min lön?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inom svensk rätt så finns det en princip som kallas condictio indebiti, vilket betyder ungefär “återställa det icke ägda”. Det betyder alltså att felaktiga utbetalningar ska återgå och varje fall utreds enskilt. För att det ska vara möjligt måste man se till att det inte faller under tre undantagen som framgår av praxis. Dessa undantag är:

1) Om den som mottagit pengarna är i god tro, dvs faktiskt tror att pengarna tillhör hen. Hur stor summan är spelar stor i detta fall eftersom de flesta bör reagera om en större summa pengar oanmält sätts in på ens konto.

2) Om mottagaren av pengarna redan har använt dem eller,

3) Om den som felaktigt betalat ut pengarna varit passiv, det vill säga väntat för länge med att begära tillbaka pengarna.

Det framgår inte i ditt fall hur stor summan var men eftersom det var en månadslön utgår jag ifrån att det är en stor summa. Det innebär att personen i fråga som fått dem på sitt konto bör ha reagerat på det. Eftersom du själv upptäckt felet och agerat, förmodar jag eller i annat fall rekommenderar jag dig att göra redan nu, genom att prata med din arbetsgivare har förhoppningsvis denne kontaktat banken för att ställa felet till rätta, vilket borde innebära att den som felaktigt betalat ut pengarna inte har agerat passivt, dvs undantag tre blir inte tillämpligt. Under förutsättning att personen som råkat få pengarna på sitt konto inte hunnit använda upp dem blir inte heller undantag nummer två aktuellt, vilket torde innebära att arbetsgivaren har rätt att kräva tillbaka pengarna och sedan sätta in dem på ditt konto.

Jag hoppas dock att du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Med Vänlig hälsning,

Alexander NejatiRådgivare