Uppsåt vid psykos

Hej, Jag undrar om en person som under psykos på akutpsykmottagning slagit ett knytnävslag mot sjuksköterska med brutet näsben som följd kan åtalas och straffas? Personen är inte straffad tidigare och det var i psykosen som personen blev aggressiv (upplevde det som att personalen stulit identiteten och skulle ta tillbaka ett papper, sjuksköterskan försökte hindra och det utlöste aggressiviteten). Förstår att den springande punkten är uppsåtet, BrB 1 kap 2 §. Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,
Ja, personen i fråga kan åtalas för misshandel och därmed också straffas. Om brottet skett under påverkan av en allvarlig psykisk störning så kan han eller hon dock inte dömas till fängelse. Det som istället kan bli aktuellt är rättspsykiatrisk vård, förutsatt att personen fortfarande lider av en allvarlig störning.

Du har rätt i att uppsåtet är viktigt. En person kan inte dömas för ett brott om han eller hon saknar uppsåt till brottet.

Att begå ett brott under psykos utesluter inte uppsåt. Man kan fortfarande alltså fortfarande ha anses handlat uppsåtligen och då fällas till ansvar. Vad som är avgörande är huruvida personen i fråga har haft en viss grad av omdömesförmåga och om han eller hon har kunnat kontrollera sitt handlande. För att kunna bedöma det får man se till omständigheterna i det enskilda fallet. Eftersom jag inte har dem så kan jag heller inte göra en sådan bedömning, men jag kan ge exempel:

Man kan titta på om han eller hon har sagt något i anknytning till misshandeln som skulle tyda på uppsåt. Man kan se till huruvida gärningsmannen varit irriterad/arg på offret vid händelsen eller om han eller hon kände sig provocerad. Detta kan också tyda på uppsåt. I sådana här fall yttrar sig även ofta läkare och då är det naturligtvis viktigt vad han eller hon säger. Det skall tilläggas att det naturligtvis är svårare att göra en uppsåtsbedömningen vid en allvarlig psykisk störning än i normala fall.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare