Uppsägningstid vid uthyrning av privatbostad

Är det inte så att hyreslagen är till hyresgästens fördel, så att om man är hyresgäst i en privatägd villa så har man alltid endast en månads uppsägningstid oavsett om det står en längre uppsägningstid i kontraktet?

Däremot är väl hyresvärden förpliktigad till den avtalstid som står i kontraktet även om denne skulle vara längre än de tre månader som står hyreslagen för privat uthyrning av villor?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den lag som är tillämplig i ditt fall är Lagen om uthyrning av egen bostad ("privatuthyrningslagen"). Lagen gäller vid uthyrning av en privat bostad för annat än fritidsändamål, och den gäller även vid uthyrning av en del av en sådan privat bostad.

Som hyresgäst har du rätt att säga upp avtalet vid det månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägning (3 § st. 1). Det innebär att det blir en månads uppsägningstid, även om hyresavtalet säger annorlunda.

Hyresvärden kan säga upp hyresavtalet vid det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen, om inte en längre uppsägningstid har avtalats. (3 § st. 2). Det innebär att det blir tre månaders uppsägningstid, om det inte står annorlunda i avtalet; t.ex. att fem månaders uppsägningstid gäller. Då gäller den längre uppsägningstiden som framgår av avtalet.

Sammanfattningsvis är det du nämner alltså korrekt. Lagen är tvingande till förmån för hyresgästen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare