Uppsägningstid vid provanställning

Hej, jag är provanställd och har blivit uppsagd. Har jag rätt som arbetstagare att sluta på dagen även fast det står i mitt anställningsavtal att det är 1 månad ömsesidig uppsägningstid?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga.

Provanställning regleras i 6 § lag om anställningsskydd (LAS). Denna anställningsform utmärks av att både arbetsgivare och arbetstagaren kan avsluta anställningen utan att detta föregås av uppsägningstid. Det krävs inte heller saklig grund för uppsägning vilket det gör vid andra anställningsformer (jämför 7 § med 6 § andra och tredje styckena LAS).

Bestämmelsen i 6 § LAS kan dock åsidosättas genom kollektivavtal enligt 2 § tredje stycket LAS. Paragrafen är alltså semidispositiv, vilket innebär att den kan avtalas bort genom kollektivavtal, men inte genom personliga anställningsavtal. Kollektivavtal ingås mellan arbetstagarorganisation (fackförening) och arbetsgivare eller arbetsgivarorganisation. Det framgår inte av frågan om det anställningsavtal Du menar är ett kollektivavtal eller ett personligt anställningsavtal. Är det så att din anställning omfattas av kollektivavtal och detta föreskriver en månads uppsägningstid gäller detta. Om det är ett personligt anställningsavtal som anger att uppsägningstiden ska vara en månad är detta utan verkan och ska lämnas utan avseende, det vill säga Du behöver inte rätta dig efter detta utan har rätt att sluta direkt utan uppsägningstid.

Hoppas att Du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Wilhelm StenvallRådgivare