Uppsägningstid vid hyra på obestämd tid

Hej

Jag har hyrt ut ett hus till ett par enligt hyresavtal som gäller tillsvidare. Jag har huset till uthyrning och bor inte där själv. Av hälsoskäl bestämde jag mig att sälja huset och informerade hyresgästerna om detta. För att inte göra dem oroliga sa jag att vi kan diskutera om uppsägningstidens längd och eventuellt förlänga den om huset blir sålt så att de hinner hitta en ny bostad.

Den 4 augusti sa de upp sig och påstod att hyresgästföreningen har sagt att de endast har en mänads uppsägningstid. De har nu flyttat före sista augusti och inte betalat varken elförbrukningen eller septemberhyran. Huset har inte blivit sålt ännu.

Min fråga är nu gäller det inte alltid 3 månaders uppsägningstid när kontraktet är tills vidare. Har inte hyresgästen skyldighet att betala underhållsvärme under uppsägningstiden ? I detta fall har de inte ens betalat hyran för en månads uppsägningstid.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en privatperson hyr ut en bostad är Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad tillämplig. I 3 § i den laqen framgår att ett hyresavtal som gäller för obestämd tid måste sägas upp för att upphöra. Hyresgästen får säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskiftet som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. Eftersom dina hyresgäster sade upp avtalet den 4 augusti innebär det att det upphör att gälla den 30 september.

Hyresgästen är skyldig att stå för överenskomna kostnader under uppsägningstiden. Vilket innebär att de åtminstone är skyldiga att betala hyra fram till den 30 september. Underhållsvärme har de dock ingen skyldighet att stå för om ni inte avtalat särskilt om den saken.

Hoppas att du fick svar på dina frågor!

Jenny ÅngströmRådgivare