Uppsägningstid som avviker från hyreslagen till hyresgästens förmån

Hej!

Jag har hamnat i tvist med kvinnan jag bor hos. Jag är inneboende sedan 1,5 månad, vi har inget skriftligt avtal men i en facebookkonversation vi hade innan jag flyttade in skrev hon att uppsägningstiden är 1 månad (nån form av tillsvidare, men hon väntade på renovering vilket kunde inträffa när som helst och då skulle jag vara tvungen att flytta). Jag har inte trivts med boendet och skrev sista januari (kan bevisa med sms) att jag tänker flytta första mars. Hon hävdar då att uppsägningstiden är två månader, något vi aldrig talat om. Då hon har två förskottshyror ha jag bett om att få tillbaka de pengarna, vilket hon vägrar att gå med på på grund av att jag försatt henne i en svår ekonomisk situation. Kan jag kräva de pengarna med stöd i lagstiftningen?

Med vänlig hälsning,

Josefin

Lawline svarar

Hej Josefin. Tack för din fråga till Lawline.

Enligt hyreslagen kan avtalet sägas upp för att upphöra vid det månadsskifte som inträffar tre månader efter uppsägningen. Hyreslagen är dock tvingande till hyresgästens förmån, vilket innebär att om kortare uppsägningstid har angivits i avtalet är det vad som gäller för dig som hyresgäst. I ditt fall verkar så vara fallet. Detta innebär, utifrån de omständigheter som du har presenterat för mig, att du har en månads uppsägningstid, och att värden inte har rätt att behålla någon deposition för någon hyrestid utöver detta.

Lycka till med hyresvärden!

Lawline RådgivareRådgivare