Uppsägningstid och deposition vid hyreskontrakt

Hej!

Jag har två frågor;

1) gäller alltid en månads uppsägningstid för en hyresgäst för ett hyreskontrakt av en villa, oavsett om det är bestämd eller obestämt tid eller om det står en längre uppsägningstid i kontraktet?

2) vad gäller för återbetalning av deposition för hyreskontrakt? I vårt kontrakt står endast att tre månadshyror ska betalas som deposition till ett specifikt konto, har vi fortfarande laglig rätt att få tillbaka de pengarna vid en utflytt?

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sedan den 1 februari 2013 reglerar lagen (2012:978) om uthyrning av egen bostad bl.a. uthyrning av villor, förutsatt att det sker utanför näringsverksamhet.

1) gäller alltid en månads uppsägningstid för en hyresgäst för ett hyreskontrakt av en villa, oavsett om det är bestämd eller obestämt tid eller om det står en längre uppsägningstid i kontraktet?

Utgångspunkten är att både hyresgästen och hyresvärden kan säga upp hyresavtalet med respektive en och tre månaders uppsägningstid, 3 § 2 st. Detta gäller oavsett om hyresavtalet gäller för bestämd eller obestämd tid, 3 § 1 st.

Är det så att ni har angivit en längre uppsägningstid i kontraktet så är det det som gäller eftersom att lagen är dispositiv, dvs avtal går före lagens bestämmelser. Reglerar avtalet inte en uppsägningstid så är det lagens bestämmelser om en månads uppsägningstid respektive tre månaders uppsägningstid som gäller.

Uppsägningstiden räknas i hela kalendermånader. Den månaden du säger upp kontraktet räknas alltså inte. Du kan alltså säga upp avtalet när som helst i månaden, men uppsägningstiden börjar inte löpa förrän vid nästkommande månadsskifte.

2) vad gäller för återbetalning av deposition för hyreskontrakt? I vårt kontrakt står endast att tre månadshyror ska betalas som deposition till ett specifikt konto, har vi fortfarande laglig rätt att få tillbaka de pengarna vid en utflytt?

Tanken med en deposition är att den ska utgöra säkerhet för skyldigheter som hyresgästen kan ådra sig i hyresförhållande, som t.ex skador på bostaden eller uteblivna hyresinbetalningar. Sägs lägenheten upp så ska depositionen betalas tillbaka. Hyresvärd kan inte vägra att återbetala en av dig erlagd deposition och du har i detta fall en så kallad fordran på din före detta hyresvärd.

Har inte du som hyresgäst ådragit dig en fordran (tex skador på lägenheten) mot hyresvärden så har du rätt att få depositionen utbetald när du flyttar där ifrån. Vägrar hyresvärden att betala tillbaka depositionen måste man ansöka hos kronofogdemhyndigheten om ett så kallat betalningsföreläggande enligt 2 § Lag om betalningsföreläggande och handräckning (se här). Bestrider inte hyresvärden då din fordran verkställs betalningen genom att kronofogden går in och gör en så kallad utmätning.

Så sammanfattningsvis har du alltid rätt att få tillbaka din deposition om du inte orsakat hyresvärden någon skada. Viktigt att komma ihåg är att du sparar kontoutdrag, kvitton, kontrakt etc som verkligen kan styrka på att du har betalt en deposition enligt kontraktet ifall en tvist skulle uppstå.

Hoppas det var svar på din fråga, undrar du något mer är det bara att höra av sig!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare