Uppsägningstid för lokal med tidsbestämt hyreskontrakt

Hej, vi har ett förening. Föreningen har ett hyresavtal av en lokal med ett företag. Den hyrestiden är från 2012-10-01 till 2017-09-30. Nu vår förening har dålig ekonomi. Kan föreningen säger upp detta hyresavtal? Hur lång är den uppsägningstiden? Tack. MVH.

Lawline svarar

Hej!

Hyresavtal som gäller för bestämd tid kan sägas upp nio månader i förväg om det är fråga om en lokal och hyrestiden är längre än nio månader, se jordabalken kapitel 12 § 4 stycke 2 punkt 5. Det är alltså nio månaders uppsägningstid som gäller för er, om ni inte avtalat något annat. Notera att hyreslagen är dispositiv till hyresgästens förmån, det innebär att du kan hävda nio månaders uppsägningstid även om ni avtalat om en längre uppsägningstid i kontraktet.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare