Uppsägningstid för inneboende

Vad gäller om uppsägningstid om jag hyr ett rum i en lägenhet, då någon annan står på kontraktet? Kan jag säga upp min del i lägenheten när som helst även om kontraktsinnehavaren har angett tre månader som uppsägningstid, eller blir jag då skyldig att betala resterande hyror upp till tre månader?

Lawline svarar

Hej Sofia, och tack för din fråga!

Detta är i grund och botten en fråga om vad du och kontraktsinnehavaren har avtalat om. Du nämner att kontraktsinnehavaren har angett tre månader som uppsägningstid, vilket jag tolkar som att du och kontraktsinnehavaren avtalat om att du kan säga upp ditt rum med tre månaders uppsägningstid. Om så är fallet är du skyldig att betala tre månadshyror från uppsägningen.

Om du och kontraktsinnehavaren inte kommit överens om någon uppsägningstid, utan de tre månaderna gäller mellan kontraktsinnehavaren och hyresvärden kan det vara annorlunda. Eftersom ditt avtal om att hyra ett rum är med kontraktsinnehavaren, påverkas du inte av kontraktsinnehavarens avtal med hyresvärden; det är två olika avtalsrelationer.

Frågan är då vilken uppsägningstid som gäller om du och kontraktsinnehavaren inte kommit överens om något. I jordabalken (JB) 12 kap regleras hyra. Om hyresavtalet löper på obestämd tid är uppsägningstiden tre månader (JB 12 kap 4 §). Det vill säga, även om du och kontraktsinnehavaren inte avtalat om någon uppsägningstid är uppsägningstiden tre månader, och du är skyldig att betala tre månadshyror från uppsägningen.

Här hittar du JB 12 kap. Hyra.

Hanna LundqvistRådgivare