Uppsägningsförbud som anställd vid inkallelse för tjänstgöring inom det militära

Hej

Jag är i beredskap för FN -tjänst i Finlands försvarsmakt.

Har informerat min arbetsgivare angående detta samt att det är en utryckningstid på minst 7 dagar.

Dvs att inom 7 dagar skall jag vara beredd i Finland att åka på tjänst.

Vad jag har förstått det som så får inte min arbetsgivare sparka mig/säga upp mig under tiden jag tar tjänstledigt samt att han måste ta tillbaka mig till ett likvärdigt arbete ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Flera lagar innehåller särskilda uppsägningsförbud, som dock i stor utsträckning täcks av reglerna i 7 § Lagen om anställningsskydd (LAS). För att man ska kunna säga upp en arbetstagare så krävs det att arbetsgivaren kan visa på sakliga grund. Och när man tjänstgör enligt lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt så kan det inte utgöra sakliga grund för uppsägning. 9 kap lagen om totalförsvarsplikt reglerar skyddet för uppsägning eller avsked för en arbetstagare som är anställd på ett annat företag än inom försvaret. Enligt 9 kap 1 § så får inte en arbetstagare sägas upp eller avskedas på grund av att han eller hon fullgör sina skyldigheter enligt lagen om totalförsvarsplikt, dvs när du är i beredskap för att rycka in. (se 1 kap 4 § nämnda lag). En arbetstagare som fullgör sina skyldigheter enligt lagen och därigenom hindras att utföra ett arbete som han eller hon har åtagit sig, får inte arbetsgivaren heller åberopa detta mot arbetstagaren som grund för skadestånd eller liknande anspråk.

Av 9 kap 3 § framgår kraven om du vill återinträda i arbete efter att du har fullgjort din tjänstgöring. Då är du skyldig att på förfrågan underrätta din arbetsgivare om detta före tjänstgöringens början. Gör du detta har du rätt att återinträda i din anställning igen efter tjänstgöringen. Dock har du också en skyldighet mot din arbetsgivare att lämna arbetsgivaren meddelande om tidpunkten för tjänstgöringens början och om hur länge den beräknas vara. Du bör också i god tid lämna arbetsgivaren meddelande om den dag du förväntas kunna återinträda i arbetet. Om din tjänstgöring kommer pågå i mer än tre månader, är arbetsgivaren inte skyldig att låta dig som arbetstagare återinträda i arbetet tidigare än två veckor från den dag när arbetsgivaren tog emot ett sådant meddelande om att du kan börja arbeta igen.

Av 9 kap 6 § lagen om totalförsvarsplikt framgår vad som händer om en uppsägning eller ett avskedande sker ändå, dvs i strid mot bestämmelserna i 9 kap. Då ska en uppsägning eller ett avsked förklaras ogiltig på yrkande av dig som arbetstagare. Dvs uppsägningen kommer bli ogiltig och du har rätt till ditt arbete ändå. Om arbetsgivaren vägrar att ta tillbaka dig har du rätt till skadestånd.

Så sammanfattningsvis har du ett väldigt starkt skydd när du tjänstgör enligt ovannämnda lag. Båda dina frågor besvaras jakande.

Hoppas det var svar på dina frågor, undrar du något annat är det bara att höra av sig igen!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare