Uppsägning vid provanställning

Hej! Fick sparken idag från min provanställning. Chefen sa att det var pga att hon inte kände sig säker med att lämna mig ensam(att jag inte kunde så mycket) Är fortfarande på upplärning och jobbat 6 pass(3hpass)..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om provanställning finner du i lagen om anställningsskydd (LAS)

Vad innebär en provanställning?

En provanställning är en tidsbegränsad anställning enligt 6 § LAS. Där framgår att prövotiden högst får vara sex månader. Vid en provanställning får såväl arbetsgivaren som arbetstagaren avbryta anställning innan prövotidens utgång om inget annat har avtalats enligt 6 § 3 st. LAS. En arbetsgivare kan således avsluta anställningen tidigare än prövotidens utgång och denne behöver inte heller ange skäl för det.

Däremot måste arbetsgivaren, om denne tänker avsluta provanställningen, underrätta arbetstagaren om det minst två veckor i förväg enligt 31 § LAS.

Sammanfattningsvis kan sägas att din arbetsgivare enligt lag får avsluta din provanställning på det sätt som verkar ha skett utifrån det du beskriver i din fråga.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare