Uppsägning under tjänstledigheten p.g.a. studier

Hej! Jag är för närvarande tjänstledig pga studier. Kan min arbetsgivare säga upp mig under tjänstledigheten?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Rätten att vara tjänstledig för att studera regleras i lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning (se https://lagen.nu/1974:981 ). Uppsägning får inte ske enbart p.g.a. det faktum att arbetstagaren är tjänstledig, och skall enligt lagens 8 § ogiltigförklaras om arbetstagaren yrkar på det. Yrkandet om ogiltigförklaring skall ske i enlighet med bestämmelserna i lagen om anställningsskydd (LAS se https://lagen.nu/1982:80 ). Det innebär bland annat att arbetstagaren inom två veckor från uppsägningen skall underrätta arbetsgivaren om yrkandet, se 40 § LAS. Observera att tidsfristen på två veckor endast gäller om uppsägningen innehållit ett besked om ogiltighetstalan. Om ett sådant besked inte har givits har arbetstagaren en månad på sig från det att anställningen upphör att underrätta arbetsgivaren.

Under tjänstledigheten får arbetsgivaren säga upp arbetstagaren p.g.a. samma anledningar som vanligtvis gäller enligt LAS:
   Arbetstagaren får endast sägas upp p.g.a. sådant som betraktas som saklig grund enligt LAS, vilket innebär arbetsbrist eller sådant som faller in under personliga förhållanden såsom samarbetssvårigheter, frånvaro, låg prestation, stöld eller social inkompetens (klarar inte av t.ex. kundkontakten som krävs i arbetet), se 4 och 7 §§ LAS. Även om uppsägningen sker p.g.a. personliga skäl ska saklig grund föreligga för uppsägning. Innan en arbetsgivare säger upp arbetstagaren måste arbetsgivaren ha vidtagit åtgärder, måste ha varnat arbetstagaren innan, arbetsgivaren måste vara tydlig vad som gäller, t.ex. att om inte arbetstagaren bättrar sig så kan det bli uppsägning. Saklig grund kan vara att det finns en prognos att arbetstagaren inte kommer sköta sig bättre i framtiden eller att det inte finns någon ledigt arbete att omplacera arbetstagaren till (7 § 2 st. LAS). Är det enstaka händelser såsom att arbetstagaren stjäl från arbetsplatsen eller kommer dit alkoholpåverkad så gäller tvåmånadersregeln i 7 § 4 st. LAS, dvs. arbetsgivaren måste inom 2 månader från att arbetsgivaren fick kännedom om arbetstagarens misskötsamhet uppmärksamma arbetstagaren om uppsägningen. Arbetsgivaren måste alltså ha tagit upp problemet tidigare och kan inte säga upp arbetstagaren för något som denne inte var beredd på. I bedömningen sakligt grund ingår t.ex. arten på misskötsamheten, anställningstidens längd, befattningen, tidigare misskötsamhet, arbetagarens personliga förhållanden, arbetsgivarens handlande att undvika uppsägning och möjligheter till omplacering. T.ex. har man en befattning med stort ansvar/förtroende, t.ex. kassahantering så har man högre krav på sig till skillnad ifrån om man ligger i skilsmässa då det anses mer förståeligt att man missköter sig.
   En arbetsgivare som vill säga upp eller avskeda en arbetstagare p.g.a. personliga skäl ska underrätta arbetstagaren om detta i förväg, minst två veckor vid uppsägning och minst en vecka vid avskedande. Är arbetatagaren med i facket ska arbetsgivaren samtidigt varsla den lokala arbetstagarorganisationen (30 § LAS). När det inte gäller personliga skäl har inte arbetstagaren rätt till underrättelse.
  En uppsägning ska vara skriftlig (8 § LAS) och arbetsgivaren är skyldig att uppge grunden till uppsägningen (9 § LAS).
   En tillsvidareanställd har alltid rätt till en månads uppsägningstid (11 § LAS), och har även rätt till lön under uppsägningstiden även om arbetstagaren inte får några arbetsuppgifter alls (12 § LAS).

Uppsägningstiden löper som vanligt under tjänstledigheten. Tänk på att en uppsägning på grund av arbetsbrist också kan ogiltigförklaras om arbetsgivaren till exempel inte följt turordningsreglerna i 22 § LAS.

Om en arbetstagare grovt åsidosätter sina åligganden gentemot arbetsgivaren kan denne också avskedas, vilket innebär att anställningen avslutas omedelbart, dvs. utan uppsägningstid (18 § LAS). Även då gäller tvåmånadersregeln (18 § 2 st. LAS). Exempel på grovt åsidosättande kan vara att man startar upp en konkurrerande verksamhet, misshandlar någon eller förskingrar pengar. Brott på arbetsplatsen bedöms strängare än brott utanför arbetsplatsen, men kan brottet utanför arbetsplatsen påverka verksamheten kan det bedömas strängare, t.ex. en kassaansvarig som stjäl.

Ovanstående gäller tillsvidareanställning, i folkmun kallat "fast anställning". En tidsbegränsad anställning upphör vid anställningsavtalets utgång, dvs. det kan inte sägas upp, inte ens p.g.a. arbetsbrist, arbetstagaren måste då ha gjort någonting brottsligt för att avskedas (4 § 2 st. och 18 §§ LAS).

Sammanfattningsvis är svaret att arbetsgivarens möjligheten till uppsägningen under tjänstledigheten beror på skälet till uppsägningen, men du kan inte sägas upp p.g.a. tjänsteledigheten.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare