Uppsägning, tidsbestämt bostadshyresavtal.

Hej,

jag hyr ett hus, på mitt kontrakt står det hyrestid 140601-150531 med 3 månaders uppsägning.

Om jag säger upp kontraktet i maj har jag då rätt att bo kvar i 3 månader, alltså till 31 augusti.

mvh

Inger Rydberg

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hyresförhållanden regleras i 12 kapitlet Jordabalk (1970:994) (JB). Bestämmelserna är tvingande till hyresgästens förmån och kan inte avtalas bort, om inte villkoren förbättrar hyresgästens position.

Eftersom hyresförhållandet varat längre än nio månader i följd ska avtalet sägas upp, JB 12:3 2 st. Då hyrestiden är längre än tre månader ska, om inte längre uppsägningstid avtalats, uppsägning av ett tidsbestämt bostadshyresavtal ske senast tre månader i förväg, JB 12:4 2 st. 3 p. Säger du upp avtalet den sista maj har du således rätt att bo kvar till den sista augusti.

Vänligen,

Evelina LindgrenRådgivare