Uppsägning på grund av annan folkbokföring

Hej Kan hyresvärden säga upp ett hyresavtal på en lägenhet pga att hyresgästen är mantalsskriven på annan ort? Hälsningar P-O

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Generellt sett är det ingen grund för uppsägning att du inte är skriven på adressen. Om det tagits med som ett hyresvillkor i avtalet kan det dock gälla men bara om det är av synnerlig vikt för hyresvärden att du är skriven där. Det är något som hyresvärden måste visa.

Se svar på den här frågan som behandlar en likartad situation. Där hittar du också relevanta lagstöd.

Sammanfattningsvis bör du inte riskera att förlora din lägenhet på grund av att du är folkbokförd någon annan stans. Dubbelkolla dock ditt hyresavtal.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare