Uppsägning av tidsbestämt hyresavtal om ett år och återbetalning av hyra

Hej! Jag är hyresvärd och vill säger upp min hyresgäst. Vi har ett avtal med bestämd tid som började 2017.10.20 och slutar 2018.10.19. De betalde hela hyran för ett år i förväg. Eftersom det är en stor familj och det blir kanske inte så lätt för de att hitta bra bostad, så fundera jag nu om jag kan säga upp de redan nu? I avtalet står: Uppsägning ska ske skriftligen och för att hyresavtalet ska upphöra att gälla ska det sägas upp senast 3 månader före hyrestidens utgång.

Min nästa fråga angående detta är... Vad händer om de flytta tidigare än avtalets utgång. Måste jag betala hyran tillbaka då? Vad händer om de säger upp mig innan jag säger upp de? Jag är lite rädd, eftersom vi har i början muntligt kommit överens om att vi kommer att använda hela beloppet från hyran till renoveringen (det fanns ingen fungerande badrum och värmeelement i huset). Det var då ingen problem för de! Men nu, eftersom de fundera redan att flytta, vill de har pengarna tillbaka så fort de är borta. Jag tänkte vi har ett avtal som gäller ett år och båda måste vi oss hålla på tiden som skrevs i avtalet, eller?

Tack i förväg

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uthyrning av egen bostad
Om du hyr ut din egna bostad eller del av den finns bestämmelser om sådant hyresförhållande i lag om uthyrning av egen bostad och 12 kap. jordabalken (JB).

Du nämner att ni har ett hyresavtal på bestämd tid. Ett sådant avtal får sägas upp innan det datum som anges i hyresavtalet (3 § första stycket fjärde meningen lag om uthyrning av egen bostad). Din hyresgäst kan därför säga upp avtalet innan den 19 okt 2018. För de fall hyresgästen säger upp hyresavtalet tidigare än avtalets utgång måste du ge åter den andel av hyresbetalningen som inte omfattas av hyreslängden. Hyresgästen ska bara betala för den tid som hyresförhållandet varade.

Hyresgästen har rätt till en månads uppsägningstid (3 § andra stycket första meningen lag om uthyrning av egen bostad). Enligt lagen har hyresgästen alltid rätt att säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskiftet som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. Även om ni har avtalat om tre månaders uppsägningstid gäller fortfarande lagens bestämmelser (2 § lag om uthyrning av egen bostad). Hyresgästen kan dock välja att följa avtalet om tre månaders uppsägningstid. För det fall hyresgästen säger upp hyresavtalet tidigare, dvs. med en månadsuppsägningstid, är det dock fortfarande en giltig uppsägning.

Uthyrning av bostadslägenhet
Om du inte hyr ut din egna bostad gäller endast bestämmelserna i 12 kap. jordabalken. Hyresgästen kan likaså i detta fall säga upp hyresavtalet innan den 19 okt 2018. Vad gäller uppsägningstid i sådant fall gäller bestämmelserna i 12 kap. 4 § andra stycket JB. Om hyresförhållandet har varat längre än tre månader, gäller tre månaders uppsägningstid. Observera att hyresgästen alltid har rätt till tre månaders uppsägningstid (12 kap. 5 § första stycket JB).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare