Uppsägning av hyresgäst som inte följer muntliga regler

Hej! Jag har en inneboende som jag har skrivit ett tidsbestämt kontrakt med på ett år. Vi satte muntliga regler för vad som gäller när personen flyttade in. Om personen inte följer dessa kan jag då säga upp kontraktet trots att det är tidsbestämt? Det gäller städning samt att personen tar hem folk mitt i natten på efterfest trots att detta inte är okej. Dessa muntliga regler kan styrkas av min andra inneboende och jag har skrivit mina klagomål via messenger för att ha någon form av dokumentering. Kan jag häva kontraktet direkt eller gäller en tre månaders uppsägningstid som vi har i kontraktet? Hur ska jag gå till väga?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Relationen mellan hyresvärd och hyresgäst regleras i jordabalkens (JB) 12 kapitel. Reglerna i JB:s 12 kapitel är tvingande till hyresgästens förmån, vilket innebär att man genom avtal inte kan avtala bort delar av lagen om det inte är till hyresgästens fördel (detta framgår av JB 12 kap. 1 § femte stycket). Detta innebär att man till exempel inte kan avtala fram en annan grund för uppsägning än de som finns i JB 12 kap. 42 §. Enligt denna bestämmelse omfattas inte brott mot några regler hyresvärden satt upp, bristande städning eller efterfester som giltig grund för uppsägning. På någon av dessa grunder kan du därmed inte säga upp hyresgästen oavsett vad som går att bevisa att ni kommit överens om.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare