Uppsägning av hyresavtal som ingåtts på bestämd tid

Hej. Jag har en inneboende i det hus jag hyr,och dennes 3 mån kontrakt löper ut 30 september,men det har ej funkat så jag har sagt upp kontraktet i slutet på augusti. Vi har på kontraktet skrivit ömsesidig uppsägningstid på 1 månad. Och han har bott som Inneboende i 3 mån och 15 dagar den 30e september. Men han uppger att han ska stanna i minst 3 månader och kommer troligen vägra flytta. Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Reglerna som blir aktuella på din fråga finner du i jordabalken (här). Nedan kommer redogöras för vad som sägs om uppsägningstid för hyresavtal som löper på bestämd tid i hyreslagen (12 kap. JB). Detta då du i din fråga säger att du och din inneboende har ett hyresavtal på 3 månader.

Huvudregeln för hyresavtal som löper på bestämd tid är att de upphör vid hyrestidens utgång, 12 kap. 3 § 2 st. JB. I ditt fall krävs alltså ingen uppsägning och hyresavtalet kommer upphöra att gälla 30 september när avtalet löper ut. Ett hyresavtal på bestämd tid kan dock anses förlängt på obestämd tid om hyresgästen efter avtalets utgång fortsatt att använda lägenheten en månad efter hyrestidens utgång utan att hyresvärden anmodat denne att flytta, 12 kap. 3 § 3-4 st JB. För anmodan gäller det att du som hyresvärd säger upp avtalet skriftligen innan den här månaden löpt ut, 12 kap. 8 § JB.

Vänliga hälsningar,

T ERådgivare