Uppsägning av hyresavtal - lokal

Hej! Jag funderar på att hyra ut en restauranglokal i 2 år, dvs det är ett tidsbegränsat avtal. Dock har jag lite funderingar kring uppsägningstiden. Vad jag har förstått så är det en uppsägningstid på minst 9 månader. Dock vill jag att avtalet upphör att gälla efter avträdesdagen automatiskt, alltså utan förlängning, och avtalet därmed inte behöver sägas upp för att upphöra att gälla vid arrendetidens utgång. Därför undrar jag ifall denna bestämmelse är möjlig, eller om alla avtal längre än 9 månader alltid måste sägas upp för att upphöra att gälla?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Enligt Jordabalken 12 kap. 3§ st. 2 gäller, precis som du skriver, att tidsbestämda hyresavtal där hyresförhållandet varat i mer än nio månader måste sägas upp för att upphöra. Detta gäller alltid vid så pass långa hyresförhållanden och avtalet kan alltså inte sluta gälla utan uppsägning. Uppsägningen måste ske nio månader i förväg då hyrestiden är mer än nio månader, 4§ 2 st. 4 p. Uppsägningen måste enligt 8§ vara skriftlig.

En sådan bestämmelse som du har i åtanke skulle alltså inte bli juridiskt hållbar vid en eventuell uppsägningstvist, eftersom "Hyreslagen" är tvingande till hyresgästens fördel.

Det du däremot kan och bör reglera är vad som händer vid utebliven uppsägning, eftersom ett avtal som är ingånget för bestämd tid anses förlängt tillsvidare om uppsägning inte sker till hyrestidens utgång och särskilda bestämmelser om utebliven uppsägning saknas, se 3§ 3 st.

Exempel på hur följande reglering kan se ut är:

"Uppsägning ska ske skriftligen minst 9 månader före den avtalade hyrestidens utgång, i annat fall är kontraktet förlängt med (viss tid) för varje gång."

Sofia LinderRådgivare