uppsägning av hyresavtal

Om uppsägning sker innan inflyttning, kontrakt skrivet, vad händer?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Av din fråga framgår det inte ifall du är den som hyr ut lägenheten (hyresvärd) eller den som har skrivit på kontraktet (hyresgäst). Det framgår inte heller om hyresvärden själv äger sin lägenhet eller inte.
Jag utgård då från att du som skriver är hyresgäst och vill säga upp avtalet, och att hyresvärden inte själv äger sin lägenhet.

Regler om hyresavtal finns i jordabalkens 12:e kapitel.(JB)
När du skrivit på ett hyresavtal är det bindande, det ska alltså hållas. Det går alltså inte att ångra sig efter att du skrivit på kontraktet. Beroende på hur ert avtal ser ut, så är uppsägningstiderna lite olika.

Hyresavtal på obestämd tid
Gäller avtalet på obestämd tid (dvs ett tillsvidareavtal) måste det sägas upp för att sluta gälla.( JB 12 kap. 3 § stycke 1). Uppsägningstiden är då minst tre månader när en hyresgäst blir uppsagt av en hyresvärd, om inte längre uppsägningstid har avtalats.( JB 12 kap. 4 §)

En hyresgäst som säger upp avtalet har dock alltid rätt till tre månaders uppsägningstid ( JB 12 kap. 5 § )

Då reglerna i jordabalken är dispositiva till hyresgästens förmån, kan ni alltså avtala om en kortare uppsägningstid än tre månader. Detta gäller endast från hyresgästens sida, dvs det är endast hyresgästen och inte hyresvärden som får säga upp avtalet med kortare uppsägningstid.

Om du och din hyresvärd avtalat att det inte finns någon uppsägningstid, går det alltså att säga upp kontraktet direkt. Har ni inte avtalat om något har du som hyresgäst ändå alltid rätt till tre månaders uppsägningstid. ( JB 12 kap. 5§)

Hyresavtal på bestämd tid
Gäller avtalet på bestämd tid upphör det att gälla vid hyrestidens utgång, om inte längre tid har avtalats.( JB 12 kap. 3 § stycke 2)

Dock har du som hyresgäst alltid rätt att säga upp avtalet med tre månaders uppsägningstid (JB 12 kap. 5 §)

Hoppas du fick svar på din fråga
Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare