Uppsägning av hyresavtal.

Min hyresgäst är en månad sen med hyran trots att jag påpekat detta. Nu kan jag inte få tag på hen via chat där vi normalt skött all kontakt eftersom hen blockerat mig. Jag har även provat att ringa men får inget svar. Är oroad att de har vandaliserat huset. Hur ser mina rättigheter ut: Kan jag gå in i huset? Under vilka premisser kan jag vräka dem?

mvh

Caroline

Lawline svarar

Hej! Vad roligt att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyreslagen
I 12 kap. Jordabalken (JB) så finns reglerna kring hyresrätter och hyresavtal. Här kan du läsa lagen. Något som kan vara bra att veta är att samtliga regler i kapitlet är dispositiva till hyresgästens fördel, det betyder att samtliga paragrafer går att avtala bort, om de är till hyresgästens fördel.

Uppsägning av avtalet
Även om hyresgästens skydd är ganska starkt så finns en del grunder som en hyresvärd kan säga upp avtalet på. Att en hyresgäst inte betalar hyran är en grund att säga upp avtalet på, enligt 42 § i 12 kap. JB så står det att hyresvärden har rätt att säga upp avtalet om hyresgästen är mer än en vecka sen med hyran.

Gå in i lägenhet
Det finns tyvärr väldigt få möjligheter för en hyresvärd att gå in i en lägenhet när den är uthyrd till en hyresgäst. Det är egentligen bara om det är akut, till exempel om det är en pågående vattenläcka i huset.

Hoppas det löser sig med allting!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare