Uppsägning av garageplats.

Hej min hyresvärd skickade precis ett mail om att dom ska riva mc garaget som jag hyr plats i och vi fick mailet 2021-11-25 och vi ska ha tömt garaget till 2022-03-31 Det jag undrar kan dom verkligen sparka ut oss så här det har inte kommit någon information tidigare om detta visst det är 4 månader men ändå ringde och frågade varför dom inte erbjuder andra altinativ men det behövde dom inte göra.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att din hyresvärd sagt upp din garageplats med en uppsägningstid på fyra månader och du undrar huruvida detta är lagenligt eller ej. Jag antar i mitt svar nedan att detta gäller ett garage inomhus.

Eftersom en garageplats inomhus har väggar och tak och är en del av en byggnad gäller andra regler än de för en parkeringsplats utomhus där man hyr ut en markyta (12 kap. 1 § 1 st. JB). Uthyrning av del i byggnad kan ha två olika karaktärer; dels en bostadsrättslägenhet om någon till huvudsak bor i den och dels en lokal om det är något annat (12 kap. 1 § 3 st. JB). I ditt fall är fråga om något "annat" och därför ska uthyrning av garageplatsen betraktas på samma sätt som om man hyr ut ett kontor till ett företag. Om man har ett avtal som löper på obestämd tid så är det nio månaders uppsägningstid, under förutsättning att lokalen inte missköts vilket det inte verkar vara fråga om här (12 kap. 4 § JB). Du har således helt rätt i det du säger, en uppsägningstid på fyra månader är alldeles för lite.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare