FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende05/05/2014

Uppsägning av bostadsarrende

Hej! Vi arranderar ut mark till en stuga. Arrendet skulle varit betalt 14/3. Vi har inte fått några pengar. Har vi rätt att säga upp arrendet?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Arrendet du beskriver är ett bostadsarrende enligt 10 kap 1 § Jordabalken (https://lagen.nu/1970:994). Enligt 8 kap 23 § st 1 p 1 Jordabalken är arrenderätten förverkad om arrendatorn dröjer med betalningen i mer än en månad efter förfallodagen. I ert fall har det gått mer än en månad och ni har alltså rätt att säga upp arrendatorn. I 8 kap 23 § st 2 finns dock ett undantag att arrenderätten ej är förverkad om det är av ringa betydelse. Ringa betydelse är bagatellartade saker eller rena ursäktliga misstag som ej ska medföra att man förlorar sin arrenderätt. Betalar arrendatorn arrendeavgiften inom tolv dagar från uppsägningen, får man ej fullfölja uppsägningen enligt 8 kap 25 §. Ni har alltså rätt att säga upp arrendatorn så länge det inte är ej bagatellartad förseelse och arrendatorn inte betalar inom tolv dagar.

Som bostadsarrendator har man dock ett direkt besittningsskydd, vilket betyder att arrendatorn har en rätt till förlängning av avtalet. Det finns dock en rad undantag från det direkta besittningsskyddet. Undantaget som är aktuellt för er är att om arrenderätten är förverkad på grund av bestämmelserna i 8 kap 23 § kan bostadsarrendatorn ej åberopa besittningsskyddsreglerna enligt 10 kap 4 § st 1 p 2.

Så länge arrendatorn ej betalar arrendeavgiften inom tolv dagar kan alltså en uppsägnings fullföljas.

Med vänlig hälsning,

Evelina KassbergRådgivare