Upprustningsföreläggande och lägsta godtagbara standard

Vi hyr hus privat sen 2 år tillbaka och så fort det blir ner mot -5 så fryser vattnet och vi blir utan. Vi påpekade detta första vintern men det är fortfarande inte åtgärdat. Nu har vi varit utan vatten en hel vecka igen och undrar om vi kan dra av på hyran för detta? Vi har även problem med att strömmen går väldigt ofta då huvudströmskåpet behöver renoveras.

Vi är rädda för att bli utkastade om vi inte betalar hela hyran.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid hyra av bostad är jordabalkens 12 kapitel tillämpligt. I 12 kap. 18 a § finns något som kallas för lägsta godtagbara standard. Med detta menas att det i hyresrätten bland annat ska finnas kontinuerlig uppvärmning, tillgång till varmt och kallt vatten samt tillgång till elektrisk ström för normal hushållsförbrukning. I ert fall verkar det som att hyresrätten brister i flera av dessa avseenden och att hyresrätten således inte har lägsta godtagbara standard. I ett sådant fall kan ni som hyresgäster till hyresnämnden ansöka om ett upprustningsföreläggande. Hyresnämnden kan då tvinga hyresvärden att vidta de åtgärder som krävs för att hyresrätten ska uppnå lägsta godtagbara standard. För att hyresnämnden ska göra detta krävs det att ni som hyresgäst hyr i första hand, att hyresvärden inte också bor i hyresrätten samtidigt samt att ni använder hyresrätten som er bostad.

Värt att notera här, är att ett upprustningsföreläggande inte alltid kan ges. Föreläggandet meddelas endast om åtgärden (upprustningen av hyresrätten) kan ge skäligt ekonomiskt utbyte för hyresvärden. Om åtgärden (reparationen) innebär att andra hyresrätter i huset påverkas, kommer ni behöva samtycke från alla i huset.

Sammanfattningsvis skulle jag rekommendera er att vända er till hyresnämnden för att se till så de kräver att hyresvärden återställer hyresrätten i det skick som utgör lägsta godtagbara standard.

Hoppas ni fick svar på er fråga!

Lawline RådgivareRådgivare