Upprättande av testamente - barns enskilda egendom

Hej.

Vi är ett par med 2 gemensamma barn. Vi vill skriva ett testamente där barnens arv är enskilt.

Men om barnet avlider så ska barnbarnen ärva före maka, make. Också som enskild egendom.

Hur skriver vi detta?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande arv regleras i ärvdabalken.

I ärvdabalkens 10 kap. regleras frågor gällande testamente. För att ett testamente ska anses vara giltigt måste vissa formkrav vara uppfyllda, vilket regleras i 10 kap. 1 § ärvdabalken. Dessa formkrav är att testamentet ska vara:

skriftligt, testatorn måste underteckna testamentet när två vittnen är samtidigt närvarande,vittnena ska skriva under samt att vittnena ska förstå att det är ett testamente men dem behöver inte känna till innehållet.

Så länge man har beaktat dessa punkter har man ett giltigt testamente.

För att formulera ett testamente på det sätt som ni vill ha ovan, behöver jag lite mer information. Men med den informationen som jag har fått från er - skulle jag formulera mig såhär:

"Vår kvarlåtenskap efter vi båda har avlidit ska tilldelas våra barn (namn på barnen) som deras enskilda egendom. Skulle något utav barnen avlida innan oss kommer kvarlåtenskapen tilldelas X:s barn och inte deras maka eller make, som enskild egendom. Detsamma gäller om barnet avlider, då kommer X:s barn att få ärva kvarlåtenskapen som enskild egendom före barnets maka/make".

Dock är det svårt att upprätta ett testamente, och i det här fallet krävs det lite mer information för att formuleringen ska bli korrekt och att er vilja tydligt kommer fram. Jag skulle rekommendera er att boka tid hos en av våra jurister, för att testamentet ska upprättas på korrekt sätt. Ni kan boka tid direkt på http://www.lawline.se/boka.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare