FrågaAVTALSRÄTTGåva17/05/2021

Upprättande av gåvobrev

Min mamma har sålt en bostadsrätt, hon vill ge mig alla pengarna ( jag är enda barnet)

Vad behöver hon göra

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att en gåva ska vara juridiskt bindande så föreligger det inget krav på att upprätta ett särskilt avtal. När det gäller bortgivande av pengar och annan lös egendom så är det tillräckligt att bara ge över själva gåvan. Det kan dock vara en bra idé att upprätta ett gåvobrev vid gåvor av större värde.

Vad ett gåvobrev ska innehålla

Ett gåvobrev bör innehålla:

- Uppgifter om givaren och mottagaren

- En beskrivning vad som ges bort

- En överlåtelseförklaring

- Underskrifter av både givaren och mottagaren

- Uppgifter om ort och datum då gåvobrevet undertecknades

Om det föreligger några särskilda villkor för gåvan, ska även dessa skrivas in.

Min rekommendation

Det kan vara bra att din mamma är tydlig i sin överlåtelseförklaring, på så sätt att hon i en löpande text anger att det är hon som överlåter pengarna som gåva till dig, mottagaren. Det är också viktigt att det tydligt framgår vem som är givare och vem som är mottagare samt att både givaren och mottagaren skriver under gåvobrevet.

Ett alternativt som kan vara till hjälp för er att ni mot ett fast pris använder er av Lawlines tjänst för upprättande av gåvobrev. Klicka här för att få mer information. Har du annars fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Arina Chwich DumitrascuRådgivare