FrågaAVTALSRÄTTGåva27/06/2014

Upprättande av gåvobrev

Jag har givit en större summa pengar till vart och en av bägge mina söner o vill nu skriva gåvobrev att dessa pengar (som i bägge fallen är hjälp vid inköp av bostad) skall vara deras ENSKILDA. Skall alltså inte ingå i en bodelning för paret som är sambo eller för paret som är gifta vid en ev separation. Hur gör jag bäst så att även en ev uppräkning inräknas om fastigheterna stiger i värde. Mycket tacksam för skriftligt svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline. Som jag tolkar din fråga har du redan givit pengarna till dina söner. Det är då inte möjligt att i efterhand göra pengarna till enskild egendom, sådana gåvovillkor måste sättas upp när gåvan ges.

För det fall att jag har missuppfattat situationen gäller dock enligt 7 kap 2§ 6 punkten äktenskapsbalken att även surrogat för enskild egendom blir enskild egendom. Detta innebär alltså att t.ex. en fastighet som köps för pengar som är enskild egendom blir enskild egendom utan att detta särskilt behöver föreskrivas. Hela fastigheten fortsätter att vara enskild egendom även om den senare skulle stiga i värde.

Trots det ovanstående kan det för tydlighetens skull vara bra att i gåvobrevet skriva att din avsikt är att även surrogat för gåvan ska vara enskild egendom. Det kan även vara lämpligt att, förutsatt att detta är din avsikt, skriva att eventuell avkastning ska vara enskild egendom. Skulle dina söner då köpa t.ex. aktier för pengarna kommer även eventuell utdelning att vara enskild egendom.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Vänligen,

Tom SundinRådgivare