FrågaAVTALSRÄTTFormkrav29/08/2017

Upprättande av framtidsfullmakt

Vill upprätta en framtidsfullmakt för både mig och min fru. Har hittat ett dokument på Villaägarnas hemsida som jag tycker borde vara användbart. Dokumentet är ensidigt och min tanke är att min fru upprättar en fullmakt med mig som fullmaktstagare och jag upprättar en fullmakt med min fru som fullmaktstagare (två separata dokument). Finns det några problem att göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga hinder i lagen om framtidsfullmakter att ni utser varandra som fullmaktsgivare respektive fullmaktstagare. Tänk på att dokumentet har högt ställda formkrav för att det ska vara giltigt, dessa hittar du i 3-5 §§. Det ska vara undertecknad av två vittnen i samtidigt närvaro och av själva fullmakten ska det framgå:

1. att det är fråga om en framtidsfullmakt,
2. vem eller vilka som är fullmaktshavare,
3. vilka angelägenheter fullmakten omfattar, och
4. vilka övriga villkor som gäller.

Om ni vill vara säkra på att ni får med alla högt ställda krav för att era fullmakter ska gälla rekommenderar jag att ni tar kontakt med en jurist för att få det upprättat korrekt. Ni kan boka tid hos en av Lawlines jurister om ni trycker här.

Med vänlig hälsning

Fredrik RisingRådgivare