Upprättande av ett testamente med gemensamma barn och särkullbarn

Vill få råd angående hur vi ska skriva vårt testamente. Vi är ett par med en gemensam son, sen har vi barn från tidigare förhållanden. maken har 2 döttrar och jag har en son och en dotter som avlidit hon lämnade efter sig en son. Jag och maken har en fastighet som vi bor och äger gemensamt.

Om det skulle hända något med mig eller maken, hur är det bäst för den som blir kvar?

Hur ska man uträtta testamentet så att den som blir kvar får bo kvar i huset?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ärvdabalkens 10 kap. regleras frågor gällande testamente. För att ett testamente ska anses vara giltigt måste vissa formkrav vara uppfyllda, vilket regleras i 10 kap. 1 § ärvdabalken. Dessa formkrav är att testamentet ska vara:

skriftligt,

testatorn måste underteckna testamentet när två vittnen är samtidigt närvarande,

vittnena ska skriva under samt

att vittnena ska förstå att det är ett testamente men dem behöver inte känna till innehållet.

Så länge man har beaktat dessa punkter har man ett giltigt testamente.

För att formulera ett testamente på det sätt som ni vill ha ovan, behöver jag lite mer information, exempelvis hur ni vill ha det efter den andra makens död, om det ska tillfalla särkullbarnen eller era egna barn, eller ert gemensamma barn. Men med den informationen som jag har fått från er skulle jag formulera mig såhär:

"Den kvarlåtenskap som jag efterlämnar mig ska först tillfalla min make med fri förfoganderätt. Efter dennes död ska resterande av min kvarlåtenskap tillfalla XXX".

Dock är det viktigt att beakta gällande detta att era särkullbarn har alltid rätt att begära ut sin laglott. Även om ni skulle testamentera er bostad till den andre maken kan särkullbarnen vara tvungna att få en del av det om det inte finns tillräckligt med egendom i dödsboet för att få ut laglotten.

Sedan är det svårt att upprätta ett testamente, och i det här fallet krävs det lite mer information för att formuleringen ska bli korrekt och att er vilja tydligt ska komma fram. Jag skulle rekommendera er att boka tid hos en av våra jurister, för att testamentet ska upprättas på korrekt sätt. Ni kan boka tid direkt på http://www.lawline.se/boka.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare