Upprätta skadeståndskrav

Hej!

Hur skriver man skadeståndskrav?

Det gäller ett dolt fel som man har hittat i badrumet!

Hur skriver jag ett skadeståndskrav till förra ägaren?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det viktiga när du upprättar ett skadeståndskrav är att du framför allt är saklig och tar med allt som kan vara av vikt i det enskilda fallet. Eftersom det rör sig om ett dolt fel så bör du även skicka med någon slags bevisning samt eventuella fakturor/kvitton du har haft för att avhjälpa felet. Följande saker kan du ha som utgångspunkt när du skriver ett skadestånd:

Dina personuppgifterVad som har häntVad motparten har gjort för felVad detta fel har inneburit för digVad du kräver (hur mycket skadestånd du till ha i x kronor)Hur du har kommit fram till ovan nämnda summaHur de kan kontakta dig

Om du behöver ytterligare hjälp så har vi flera jurister som jobbar med detta dagligen och som mot en konkurrenskraftig kostnad kan hjälpa dig att upprätta ett formellt och korrekt skadeståndskrav mot din motpart. Kontakta oss på info@lawline.se för att få veta mer.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Zorba HållstenRådgivare