Upphör arvsavstående att gälla om den efterlevande maken gifter om sig?

Hej!

Vi är 5 syskon som har en fråga ang arv från vår mamma. Vår mamma avled 2010 och var gift med en man som inte är vår far. Vi skrev alla under papper ang orubbat bo, att vi skulle få ut vårt arv efter att hennes man gått bort. Vår mor stod tillsammans med sin man som ägare på en bostadsrättslägenhet och hon stod själv som ägare på deras bil. Mannen i fråga gifte om sig för några år sedan och vi har nu en fråga angående vad som gäller angående orubbat bo då. Vi har ju fått höra att vi får vänta med att få ut vårt arv tills mammas man går bort men vi har läst oss till att när han nu gift om sig kan vi få ut vårt arv omgående. Stämmer det???

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Särkullbarn som avstår sin rätt att ta ut arv till förmån för efterlevande make, ska genom sitt avstående ha bundit sig till detta. Det finns inga arvsrättsliga bestämmelser som föreskriver att ett arvsavstående upphör att gälla om den efterlevande maken gifter om sig. Att ni skrivit under papper om arvsavstående till förmån för den efterlevande maken har inneburit att ni ingått ett avtal som gäller fram till hans bortgång. Enligt allmänna avtalsrättsliga principer ska avtal hållas (latin: pacta sunt servanda).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare