Upphäva muntligt kontrakt

Kan jag upphäva ett muntligt kontakt? Har ej skrivit på något. Är egen företagare.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Ett muntligt kontrakt har samma effekt som ett skriftligt, ett muntligt kontrakt är såklart svårare att bevisa. Ett muntligt avtal ingås genom att ett anbud accepteras omedelbart, man kan alltså inte tacka ja till ett anbud en längre tid efter det framlagts, detta framgår i 3 § avtalslagen. Det ska ske i samma avtal.

Med detta sagt så utgår jag från att ett muntligt avtal faktiskt ingåtts. Som en näringsidkare har du ingen chans att frångå avtalet om inte någon av ogiltighetsbestämmelserna i 3 kap avtalslagen kan aktualiseras. Tex om villkoren är oskäliga (36 §), eller om omständigheterna skulle strida mot tro och heder (33 §) är två av de vanligare ogiltighetsgrunderna men om avtalet ingåtts under vanliga, skäliga omständigheter så finns inte någon chans att frångå avtalet då det är på samma sätt som skriftliga, bindande. Men såklart är det även svårare för din motpart att bevisa avtalets existens.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Patrik OlssonRådgivare