FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/07/2015

Uppgift i belastningsregister efter villkorlig frigivning

Hej!

Jag har en fråga till Er.

Vet att man säger att en person som dömts till fängelse ligger kvar i belastningsregistret i 10 år efter det att straffet avtjänats.

Men hur jag än har sökt så tycker jag att jag får olika svar, nämligen:

a) 10 år efter att man vandrat ut från fängelset.

b) 10 år efter att man avtjänat sitt straff.

Innebär det att det är först 10 år efter att även den villkorliga tredjedelen av straffet är avtjänat ??

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och för att du vänder dig till Lawline.

Regleringen för din fråga finns i lag om belastningsregister. Det är påföljden/straffet som bestämmer hur lång tid en viss uppgift kommer att synas i belastningsregistret.

Enligt 17 § p. 1 ska gallring, dvs. borttagning, av uppgift om fängelsestraff i belastningsregistret ske 10 år efter frigivning. Vad som åsyftas med frigivning i 17 § p. 1 får anses innefatta den villkorliga frigivningen. Svaret på din fråga är alltså nej. 10 år börjar räknas från det att man blivit villkorligt frigiven.

Mer information på polisens hemsida finner du här.

Svar på liknande frågor finner du här:
"När börjar gallringstiden för fängelsedom löpa?"
"Hur länge syns en fängelsepåföljd i belastningsregistret?"
"Gallring i belastningsregistret"

Med vänlig hälsning,

Mikaela Wedbäck PizevskaRådgivare