FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/01/2015

När börjar gallringstiden för fängelsedom löpa?

Hej, min fråga gäller hur tiden i belastningsregistret räknas? Räknas det från vf ( villkorlig frigivning) eller från när delen har gått ut?

Jag har förstått att att det är 10 år som gäller för att kunna resa till USA utan krångel, men när ska jag räkna ifrån ..

Mvh Micke

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Utifrån din fråga antar jag att det gäller en fängelsedom. Enligt 17 § Lagen om belastningsregister (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980620.htm) gallras fängelsestraff "tio år efter frigivningen". Precis som det låter är det "frigivningen" som räknas, och alltså börjar tiden löpa redan när man blir villkorligt frigiven.

Om du undrar något mer är det bara att återkomma!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare