Ungersk äktenskapsförord

Hej! Jag är svensk medborgare som ska gifta mig med en ungersk medborgare och vi funderar på att upprätta ett grundläggande äktenskapsförord. Vi är för närvarande bosatta i Ungern men planerar att flytta till Sverige inom något år men vill gärna att äktenskapsförordet ska vara giltigt i båda länderna. Bör vi vända oss till en jurist i Sverige, Ungern eller både ock? Vilket/vilka språk bör det vara skrivet på? Vill gärna ha lite goda råd om vad vi bör tänka på och hur vi kan gå tillväga. Tack på förhand

Lawline svarar

Hejsan!

Vad uppskattat att Ni vänder Er till oss på Lawline!

Enligt 5 § i lag (1990:272) om internationella frågor rörande makars och sambors förmögenhetsförhållanden (LIMF) gäller utländska äktenskapsförord i Sverige om äktenskapsförordet stämmer överens med ungersk lag. Ett ungersk äktenskapsförord är med andra ord giltigt om äktenskapsförordet är upprättat enligt ungersk lag. Det finns inget krav på särskilt språk men det skulle vara lämpligt att upprätta äktenskapsförordet på ett språk som båda makarna behärskar någorlunda.

Vad som gäller enligt ungersk lag kan jag tyvärr inte svara på. Ni bör därför vända er till en jurist i Ungern för att få äktenskapsförordet upprättat.

Lycka till!

Mvh

Lawline

Lawline RådgivareRådgivare