Ung person och ringa misshandel

Hej jag undrar vad man kan göra när ett barn som är 17 år blir polisanmälde för misshandel

Han säger att han bara knuffade honom efter de hade argument och att han ramlade och fick skrapsår av fallet räknas det som misshandel och vad kan vi göra som föräldrar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med kan man som förälder inte göra något rent juridiskt utan det är upp till polisen och åklagaren hur ärendet går vidare. Hur ärendet kommer fortsätta kommer ni bli uppdaterade om av polisen. Det ni som föräldrar kan göra är att finnas där för erat barn och stötta i processen.

Att knuffa någon som ramlar och får skrapsår utgör misshandel enligt lagens ord. Det som krävs för att det ska bli fråga om misshandel är att någon person tillfogar en annan person kroppsskada. I detta fall har din son genom att knuffa en annan person så den ramlar och får ett skrapsår alltså begått brottet misshandel enligt 3 kap. 5 § brottsbalken. I detta fallet verkar det dock vara en ringa misshandel om det gått till så som din son har berättat. Att knuffa någon som endast får ett skrapsår är alltså en mild form av misshandel. Straffet som kan bli aktuellt är allt ifrån böter till fängelse i max sex månader. Eftersom er son är så pass ung så kommer inte fängelse bli aktuellt utan det mest sannolika straffet är att det blir böter på några tusen kronor om din son döms för brottet. Om det skulle bli rättegång så är det troligt att din son får en advokat som hjälper till med hur saker och ting fungerar.

Det är inte heller säkert att en åklagare väljer att gå vidare med brottet då det inte ses som ett allvarligt brott och din son är under 18 år utan kan istället ge en straffvarning, vad det innebär kan du läsa mer om här. Finns inte tillräckliga bevis kan åklagaren istället välja att lägga ner åtalet. Om det är möjligt i det här fallet kan jag tyvärr inte svara på då jag inte har tillräcklig information.

Här kan du läsa mer om vad som gäller när unga är misstänkta för brott.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare