FrågaAVTALSRÄTTGåva06/02/2014

Undertecknande av gåvobrev

Min far vill ge mig en större summa pengar, och vi skall skriva ett gåvobrev. När det kommer till bevitnandet av brevet, är det hans eller min underskrift som skall bevittnas? Vi befinner oss i var sin ända av Sverige och har inga möjligheter att träffas och skriva på samtidigt.

Lawline svarar

Hej Sara, och tack för din fråga!

Pengar är lös egendom. När det gäller lös egendom finns inga formkrav för gåvobrev, alltså behöver gåvobrevet inte bevittnas för att vara gällande. Dock kan det vara bra ur bevishänseende, men ni kan välja att endast låta din fars underskrift bevittnas eller låta båda bevittnas men vid olika tillfällen.

I övrigt bör ni tänka på att i gåvobrevet ange om gåvan ska vara förskott på arv eller inte. En gåva från någon till sin bröstarvinge är som huvudregel är förskott på arv, och ska därför avräknas på bröstarvingens framtida arv (ärvdabalken 6 kap 1 §). Detta kan dock avtalas bort genom ett gåvobrev, vilket ni alltså måste tänka på när ni skriver ert gåvobrev.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637#K6.

Hanna LundqvistRådgivare