Underrättelse om inledd polisutredning

He

jVihar fått brev som säger "Underrättelse om inledd polisutredning".Där finns också en en Ruta ikryssad med texten"Barnet som är över 15 år är skäligen misstänkt för brott. Polisen har inlett förundersökning". Räknas dettasom Delgivning?

Mvh.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ja detta brev kan räknas som en delgivning om skäligen misstänkt då det ni har fått är en underrättelse att polisen har kommit fram att personen i fråga är skäligen misstänkt och då har polisen en skyldighet att informera om misstanken (23 kap. 18 § rättegångsbalken). Att utgå ifrån informationen i frågan verkar det röra sig om en minderåring och därmed så underrättas vårdnadshavarna om att den minderåriga är misstänkt för brott ( 5 § första stycket Lag med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare). Varför man gör detta är bland annat för utse en offentlig försvarare till minderåringen då det är vårdnadshavarens uppgift (21 kap. 3 § 2 st rättegångsbalken).

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare