Underhållsskyldigheet under äktenskap

Hej min man har fått en neurologisk sjukdom och måste ev in på någon form av boende. Själv kommer jag bo kvar i vår bostadsrätt med vårt barn. Måste jag då också bidra till hans hyra för boendet? Vi är gifta.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna som är relevanta i ditt fall finns i Äktenskapsbalken (ÄktB). Eftersom ni är gifta ska ni bidra till de gemensamma och personliga utgifterna efter förmåga. Detta innebär att den av er med större inkomst ska täcka en större del av dessa utgifter. Tanken är att ni ska leva på samma ekonomiska standard (6 kap. 1 § ÄktB). Om din man inte har tillräckligt med pengar för att kunna bidra till de gemensamma eller personliga behoven, ska du skjuta till de pengar som behövs (6 kap. 2 § ÄktB). Du nämner att din man måste eventuellt flytta in till ett boende. Om han ska vara där varaktigt och ni därigenom inte varaktigt bor tillsammans ska du fullgöra din underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till honom (6 kap. 6 § ÄktB).

Huruvida du behöver bidra till din mans hyra för boendet beror för det första, på hur stor hans inkomst är i förhållande till din och för det andra, på om han själv kan täcka sina egna utgifter. Om du har en större inkomst och din man kan inte täcka utgifterna själv kan du bli skyldig att tillskjuta pengar för att han ska kunna betala sina utgifter. Om ni inte kommer att bo varaktigt tillsammans, i och med att han ska flytta till boendet, ska du istället fullgöra din underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till din man.

Jag hoppas att det var svar på din fråga! Återkom gärna om du har ytterligare funderingar.

Med vänlig hälsning,

Nhi TranRådgivare