FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut31/01/2022

Underhållskostnader för servitut?

Sex fastigheter har stadigvarande intresse av utfart via en enskild väg. En av fastigheterna, en jordbruksfastighet, är stamfastighet till alla de övriga. Jordbruksmarken arrenderas sedan något år ut till en "extern intressent" och även arrendatorn nyttjar vägen för transporter. Innan marken arrenderades ut berördes vägen knappt av jordbrukstransporterna då dessa gick tvärs vägen men numera längs vägen vilket ger skador på vägkroppen. Övriga intressenter orsakar skador på främst slitlagret.

Min fastighet är sedan 25 år tillbaka den enda som har officialservitut på utfart via aktuell väg och jag känner till mina skyldigheter gentemot tjänande fastighet när det gäller vägunderhåll. Men hur är det gentemot de övriga, särskilt mot arrendatorn? Några har uttalat att de inte kommer att betala för reparation av skador som orsakats av jordbrukstransporterna. Vad kan jag kräva av respektive m a p vägunderhållet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Servitut

Officialservitut regleras i fastighetsbildningslagen. Lagen täcker dock inte alla frågor, och om något inte täcks av regleringen i servitutet kan således ledning hämtas från jordabalken som egentligen endast är direkt tillämplig för avtalsservitut.

Du nämner i frågan att du är den enda som har ett officialservitut och att du känner till dina skyldigheter gentemot den tjänande fastigheten. Jag tolkar detta som att du är ägare av den härskande fastigheten (dvs den som har rätt att nyttja den andra fastigheten) och att det i övrigt inte finns några servitut (officialservitut eller avtalsservitut).

Utan en nyttjanderätt har de andra ingen egentlig rätt att nyttja vägen. Det är dock möjligt att det finns en så kallad allmän nyttjanderätt, det vill säga en överenskommelse om att de andra fastigheterna får nyttja vägen trots att det inte finns något avtalsservitut (vilka måste vara skriftligen upprättade, 14 kap. 5 § jordabalken).

Angående underhållet så är det, om inget annat är överenskommet, den härskande fastigheten som ska stå för underhållet av servitutsvägen (14 kap. 6 § jordabalken). Detta innebär att det är du som enligt huvudregeln ska underhålla vägen och de skador som uppstår. Har ägaren av den tjänande fastigheten låtit andra nyttja vägen så är det dock denne som ska ersätta skadan eftersom denne då kan sägas ha brustit i sina skyldigheter gentemot dig (14 kap. 7 § jordabalken). Detta innebär i praktiken att, om den tjänande fastighetens ägare låter de andra köra på vägen och det uppstår skador och slitage, så är det denne som är skyldig att ersätta det. Denne får sedan vända sig till respektive fastighetsägare och kräva tillbaka kostnaderna enligt allmänna skadeståndsrättsliga regler. I praktiken är ni (alla fastighetsägare) solidariskt ansvariga.

Om ägaren till den tjänande fastigheten inte har tillåtit att de andra nyttjar vägen så är det dock inte möjligt att hålla den tjänande fastigheten ansvarig för detta. Du har dock möjlighet att kräva kostnaderna för att underhålla och reparera vägen från respektive fastighetsägare (jfr 2 kap. 1 § skadeståndslagen).

Eftersom det utifrån din fråga verkar som att de andra fastighetsägarna har nyttjat vägen under en lång tid är det första scenariot mest troligt, det vill säga att ni ansvarar solidariskt.

Sammanfattning

Du är enligt huvudregeln skyldig att ersätta skador som uppstår och att stå för underhållet av vägen. Om de andra fastigheterna har någon slags nyttjanderätt (det är för detta tillräckligt att det finns ett muntligt avtal) så svarar ni solidariskt för underhållet. Ni ansvarar då gemensamt gentemot ägaren av den tjänande fastigheten. Finns det inga nyttjanderätter kan du kräva ersättning från varje fastighetsägare som orsakar slitage och skada på vägen på skadeståndsrättslig grund. I praktiken är du således inte skyldig att betala för mer än det slitage som du orsakar. Är ni exempelvis fyra fastigheter som nyttjar vägen behöver du endast betala ¼ av samtliga underhållskostnader. Det spelar ingen roll om någon mark är arrenderad eller inte. Skulle någon motsätta sig att betala på frivillig väg är det möjligt att väcka talan om saken i domstol.

Om du har några frågor om mitt svar får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare