FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut03/05/2017

Underhåll av väg (servitut)

Vår fastighet har ett servitut där vi får "färdas över stamfastighetens befinliga vägar". Den för oss intressanta biten av vägen leder till två fastigheter - vår och grannens. Båda fastigheterna (och därmed vägen) används ej på vintern. Det är vi och grannen som i praktiken står för underhållet av tillfartsvägen.

Nu har växtligheten längst vägkanten börjat bli besvärande, det är svårt att komma förbi utan att buskar/grenar tar på bilen.

Stamfastighetens ägare bryr sig inte alls om det.

Har vi rätt att rensa växtligheten längst vägen utan att få ägarens tillstånd? Om vi inte får göra det och ägaren vägrar att göra det själv ska vi kunna kräva ersättning för ev. skador på bilen?

Är det något annat vi kan göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om servitut finns i 14 kap. jordabalken (JB). Där definieras två centrala begrepp, nämligen tjänande fastighet och härskande fastighet. I det här fallet är ni härskande fastighet då ni använder vägen och den fastighet som upplåtit servitutet är tjänande fastighet, i det här fallet stamfastigheten.

Reglerna i 14 kap. JB avser avtalsservitut. För att servitutet ska vara giltigt krävs att det finns ett skriftligt avtal mellan upplåtaren (tjänande fastighet) och användaren (härskande fastighet), 14 kap. 5 § JB. I avtalet kan ägaren till den tjänande fastigheten åläggas skyldighet att underhålla vägen, men inte mer än så 14 kap. 1 § st. 2 JB. Är det så att ni inte kommit överens om att ägaren till den tjänande fastigheten ska underhålla vägen så är det ert ansvar som härskande fastighet att underhålla vägen 14 kap. 6 § st. 2 JB.

Vi förutsätter att det finns ett giltigt avtalsservitut i det här fallet. Vi föreslår att ni börjar med att prata med ägaren till den tjänande fastigheten och kontrollerar vad ert avtal säger om underhållsskyldigheten.

Vi hoppas att det här har gett er vägledning i frågan!

Alexandra, Beatrice
JR UmeåRådgivare